دیشب در سردترین شب تهران موفق به تماشای فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا شدم. این فیلم درباره دو روز از زندگی شهید مصطفی چمران در درگیری های شهر پاوه در سال 1358 می باشد. همان گونه که انتظار داشتم فیلمی خوش ساخت و دارای جلوه های ویژه عالی و بازی های روان و تاثیرگذار بود.
چند نکته درباره فیلم:
الف) این فیلم در واقع زندگی شهید چمران نیست که انصافا سریالی 50 قسمتی هم برای آن کافی نیست و فقط برشی دو روزه از زندگی چمران است و برداشت شخصی من این است که دلیل انتخاب نام چ هم این است که این فیلم به اندازه یک حرف از چمران است.
ب) حاتمی کیا توانست اختلاف های ارتش و سپاه را به زیبایی و با رعایت انصاف به تصویر بکشد و دلهره درگیری و جنگ را آنقدر واقعی به تصویر کشید که در بسیاری از لحظات نفس ها در سینه حبس می ماند.
ج) نقش تاریخی حضرت امام در انقلاب به زیبایی به تصویر کشیده شد و در دیالوگی ماندگار تفاوت دیدگاه انقلابی امام و دولت لیبرال مهندس بازرگان اینگونه بیان شد که فرمانده سپاه پاوه به مصطفی چمران گفت که تو را بیشتر چمران بازرگان می بینم تا چمران خمینی !
د) این فیلم باید سرآغازی بر ساخت فیلم و سریال درباره شهید مصطفی چمران باشد که هر مقطع از حیاتش در آمریکا، لبنان، درگیری های روزهای آغازین انقلاب و جنگ تحمیلی می تواند به ده ها فیلم تبدیل گردد.
* من ابراهیم حاتمی کیا را دوست دارم و این علاقه پرشور را سال هاست همراه خود دارم و با دیدن هر روایت او جان و روحم تازه می گردد و این حسی است که در سینمای ایران فقط به او دارم و بس !
ما را در سایت سلام دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 89